economie-en-innovatie.jpg

Nieuws

Ruim twintig teams uit hebben een 24-uurs-rit door Europa gemaakt in een waterstofauto. Daarmee wilden ze aandacht vragen voor waterstof als milieuvriendelijk alternatief. Menno van Luijn, Projectmanager Cleantech Regio, deed ook mee. ‘Tanken is het grootste probleem.’

 Donderdag 16 mei vertrokken de teams uit Nederland, Finland, Duitsland en België  vanuit Waddinxveen voor de vierde editie van de Waterstof Challenge. Vrijdagmiddag kwamen ze terug. Het ging niet om wie de snelste is. De deelnemende teams - van onder meer Rijkswaterstaat, bouwconcern BAM en gemeente Groningen – konden punten verdienen door kilometers te maken, tankstations te vinden, zoveel mogelijk landen aan te doen en specifieke locaties te bezoeken en te fotograferen.
 

In de kinderschoenen

Waterstof staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Nederland telt op dit moment 60 auto's die op waterstof rijden en drie tankmogelijkheden. Menno Van Luijn: ‘Als je op waterstof wilt rijden, moet je ook kunnen tanken. Iedereen die het steeds heeft over een kip-ei probleem bij het op gang krijgen van waterstof rijden in Nederland, heeft het mis. Er is geen kip-ei probleem. Niemand koopt een waterstofauto als je niet kunt tanken. En dus moeten er eerst tankstations komen!’
 

Vooral voor zwaar vervoer

Waterstof kan als energiedrager een alternatief zijn voor diesel en benzine.  De auto's rijden elektrisch, maar de generator wordt aangedreven door waterstof. De winst is dat je geen grote batterijen nodig hebt. Als je de waterstof in een tank in de auto kunt opslaan, is dat je bron van energie. In plaats van batterijen. Batterijen zijn milieuvervuilend, duur om te maken en groot en zwaar om mee te nemen. 

Aanmelden nieuwsbrief

Over Cleantech Regio