economie-en-innovatie.jpg

Nieuws

Teuge als kenniscentrum: 'Hoe lang moet een vliegtuig eigenlijk aan de laadpaal? Met twee personen van Amsterdam naar Brussel vliegen in een elektrisch toestel is al haalbaar.'

Daarom zet vliegveld Teuge volop in op elektrisch vliegen met een nieuw kenniscentrum, dat 1 februari van start gaat. Het levert niet meteen vluchten op. ,,Elektrisch vliegen is een ontwikkeling met een lange adem."

'Nederland moet voortrekker worden op het gebied van elektrisch vliegen, we hebben daarvoor alles in huis. De luchtvaartindustrie mag daarin best wel wat proactiever worden", zegt directeur van vliegveld Teuge en Twente Meiltje de Groot. Nederland heeft oude industrie, zoals Fokker, die het kan gebruiken om een grote speler te worden op het gebied van innovatieve luchtvaart. Schiphol doet feitelijk alleen aanpassingen op de grond. Dus elektrificatie van de karretjes, zonnepanelen, dat is op zich positief, maar het probleem zit niet op de grond, maar in de lucht. Binnen Europa kan Nederland een rol pakken, met kleinere vliegtuigen en kleinere vliegvelden, waardoor er voor die industrie en heel nieuw business model ontstaat."

De Groot constateerde dat de gunfactor enorm is, vanwege het maatschappelijk belang: subsidies kwamen van de provincie Gelderland, de Cleantech Regio en de aandeelhouders en voor de vervolgsubsidie denken ze aan Brussel en het bedrijfsleven.  

Lees het hele artikel uit de Stentor hier.

Aanmelden nieuwsbrief

Over Cleantech Regio