Er gebeurde veel in de eerste helft van 2022. Daarom blikken we terug op het afgelopen halfjaar met onze best gelezen berichten. Vandaag is dat de Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20 die in februari plaats vond tijdens de Nationale Week van de Circulaire Economie. De juryprijs werd dit jaar gewonnen door Koninklijke Auping met haar circulair matras en de publieksprijs ging naar WEBO Kozijnen voor een circulair kozijn. 

De Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20 is een initiatief van VNO-NCW Midden, KIEMT, Circles, Twente Board, Clean Tech Regio, Economic Board Regio Zwolle en Rabobank. In samenwerking met Cirkelstad, Oost nl, Kennispoort regio Zwolle, Natuur en Milieu Overijssel, Hogeschool Windesheim, Saxion Hogescholen en DORZ. Het doel is te laten zien wat Regio Overijssel te bieden heeft op het gebied van circulaire innovaties en om deze circulaire innovaties een stap verder te helpen. 

De Week van de Circulaire Economie is dé jaarlijkse campagneweek voor Circulaire Economie. Van maandag 7 tot en met zaterdag 12 februari zetten ondernemers, organisaties en overheidsinstellingen hun (dit jaar deels digitaal en deels fysiek) deuren open om andere professionals mee te nemen in de circulaire economie.  

Juryprijs voor Circulair Matras

Jaarlijks worden er in de EU meer dan 35 miljoen matrassen afgedankt. Deze afgedankte matrassen worden na de levensduur laagwaardig gerecycled of verbrand. Koninklijke Auping heeft samen met Covestro Niaga ‘s werelds eerste circulaire matras ontwikkeld gemaakt van polyester en staal. Na levensduur is gewaarborgd dat het matras terugkomt. Klaas Feenstra, juryvoorzitter, licht de keuze van de jury toe: ‘Dit product is letterlijk en figuurlijk tastbaar voor iedereen. Auping heeft de hele keten van begin tot eind meegenomen.’ Ine Stultjens reageert namens Auping op de winst: ‘We zien deze prijs als een aanmoediging, want dit is pas het begin.’

Circulair Kozijn krijgt publieksprijs

Het circulaire kozijn is een product dat een reeds hernieuwbare grondstof, namelijk hout, hergebruikt kan worden. WEBO kozijnen gebruikt hout uit urban mining om nieuwe kozijndelen te maken. Bovendien is het circulaire kozijn onderhoudsarm en demontabel. Circulair Kozijn kreeg in februari 40 procent van de stemmen van het publiek en is daarmee winnaar van de publieksprijs.

‘Meeste impact maken’

Zonnepanelen op het dak, de bouw van een groene fabriek, een take-back system voor oude mastrassen ongeacht of het een Auping is of niet, recyclebare bedden, een kussencollectie van restmateriaal; Koninklijke Auping uit Deventer is een familiebedrijf waar duurzaamheid en circulariteit al jaren geen hol begrip is, maar een visie en een missie die op alle fronten wordt nageleefd. ‘Onze doelstelling is om de wereld uit te rusten. Dat doen we door onze impact op het milieu te verminderen en slaap te verbeteren’, vertelt Wouter Dijkman, manager Research Innovatie en Product Development bij Auping. ‘Dat wordt breed gedragen in de hele organisatie en is ook écht en oprecht wat we bij Auping willen. En de meeste impact die we konden maken, was door het ontwikkelen van een circulair matrassenassortiment.’

Zuivere materialen

Om tot een circulair matras te komen, heeft Auping samen met Niaga (onderdeel van Covestro) ‘s werelds eerste circulaire matras ontwikkeld. ‘Daarvoor moesten, -speciaal voor Auping- hele zuivere materialen worden ontwikkeld die goed hergebruikt kunnen worden. ‘Dat betekende dat we met zo’n vijftien leveranciers om tafel moesten en dat iedereen daarin mee moest gaan. Ons circulaire matras is gemaakt van zuiver staal en zuiver polyester. Het matras zit technisch zo in elkaar dat de materialen, na de levensduur van het matras, ook echt opnieuw gebruikt kunnen worden. Alle materialen zijn namelijk verbonden met het Niaga ‘click on – click off’- systeem en dankzij onze zelfontwikkelde machine, zijn we in staat om in onze eigen fabriek in Deventer de materialen te scheiden.’

Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20

Auping lanceerde het circulaire matras in 2018 bij Landal GreenParks en sinds 2020 is het matras ook verkrijgbaar voor consumenten onder de naam Auping Evolve. Waarom dan in 2022 nog meedoen met de Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20? ’Omdat innovatie niet stopt op het moment dat je een product lanceert’, ligt Wouter Dijkman toe. ‘Je kunt wel een circulair matras op de markt brengen, maar als dit vervolgens alsnog verbrand wordt of laagwaardig wordt gerecycled heb je niets bereikt. Het gaat erom dat je je doelen waarborgt en de impact op het milieu echt vermindert. Bovendien nemen we de hele keten mee in onze innovaties. We bouwen eigenlijk een heel ecosysteem. Dat we wonnen was daarom een heel mooi compliment. Vooral omdat juryvoorzitter Klaas Feenstra zei: ‘Dit product is letterlijk en figuurlijk tastbaar voor iedereen. Auping heeft de hele keten van begin tot eind meegenomen.’ Het was een lang, ingewikkeld en nieuw traject voor ons, maar het wordt dus wél gezien dat we doorgaan met innoveren in de hele keten. Dat is heel waardevol.’