Een kleine vier jaar geleden maakten Frans van Rossum en zijn echtgenote een carrièreswitch en volgden hun passie voor koffie. Al snel draaide hun koffiebar heel goed. “Geen seconde spijt van gehad. We maken lange dagen, maar de respons van klanten maakt dat goed.”
De ambachtelijke manier van koffieschenken past bij Zutphen, verklaart Van Rossum zijn ondernemerssucces. De lekkere koffies en de fijne, huiskamersfeer slaan aan en ook de publiciteit rondom hoge scores in ‘de lekkerste koffietesten’ in twee kranten hielp mee.

Elkaar versterken

Om klanten te blijven trekken, bedenkt Van Rossum regelmatig acties, liefst in samenwerking met collega-ondernemers. Zo verkoopt hij broodjes van een lokale delicatessezaak en komen klanten van de naburige modezaak ‘gratis’ koffiedrinken. “Je zoekt elkaars kwaliteit en versterkt elkaar”, vindt de ondernemer.
Van Rossum dacht actief mee over de kansen voor de Zutphense binnenstad. “Goed dat we er samen voor zorgen dat de binnenstad levendig blijft en dat leegstand wordt aangepakt. Ik geloof in beleving. De sfeer moet kloppen, net als een goede mix aan winkels in elke straat. Zorg dat er altijd een aantal winkels open is zodat je uitstraalt: hier moet je zijn!”

Met een ‘schepje’ cleantech

Wat Van Rossum betreft mag er ook een schep ‘cleantech’ bovenop. Zelf is hij daar heel bewust mee bezig. Koffiedik wordt hergebruikt en hij verkoopt zelfs koffiekopjes die ervan zijn gemaakt. Alle afval wordt gescheiden, waardoor eens in de maand slechts een minizakje restafval overblijft en Van Rossum werkt samen met Fietskoeriers. “Ik probeer op deze manier bij te dragen aan de leefbaarheid.”